ELEKTROMOBILY

Většina lidí má elektromobilitu spojenou s osobními auty na elektrický pohon a nabíječkami a malým dojezdem. 

I přesto, že prodej elektromobilů stále roste, vidíme je stále velmi málo.

Technologický pokrok však jde stále kupředu a elektromobily jsou již blízkou budoucností a ať chcete nebo ne. Elektromobilita se tak stává součástí našich životů.  Automobilky vyrábí pro trh čím dále více modelů, už to není jen TESLA, Volkswagen či Renault.  Baterie mají stále větší kapacitu. Elektromobily jsou svou konstrukcí čím dál více praktičtější, jednoduché na údržbu. 

Historie elektromobilů

Vývoj všeho kolem nás jde, šel a půjde kupředu. Jenom za tu dobu co jste si stihli přečíst první větu, tak se ve světě stihlo něco vymyslet nebo vylepšit. A i elektromobil měl svůj vývoj a ještě mnoho vylepšení ho čeká.

Od té doby co jsme přesedlali s koně do auta bylo jasné, že se palivo bude muset řešit. Od obyčejných ,,spalováků" se elektromobil liší, hlavně nízkou energetickou účinností, jednoduchostí a tím hlavním - možnost až nulových zplodin CO2 což je teď velice aktuální téma. Krom těchto vlastností je elektromobil mnohem méně hlučný a v autě se necítíte na D1 jak na horské dráze. A je dokázané, že příjemnější prostředí, které v autě máte snižuje pocit stresu a napětí. A jak víte stres umí zamávat jak s naším duševním zdravím tak i psychickým.

Tři zlomové etapy ve vývoji elektromobilu

 

Poslední zlaté období 1893 - 1924 

První a zatím poslední období je spojováno s časovým úsekem počínajících v posledních desetiletí

19. století a končícím ve třicátých letech 20. století. První vozík Skota Roberta Andersona sestrojen až mezi lety 1832 - 1839.  Vznik opravdové tržní nabídky tehdy kočárových elektromobilů se však např. v USA datuje až k roku 1893, kdy jich na chicagském autosalonu byla představena široká paleta. Už v té době vykazoval známky vysokého standardu a jednoduchosti. Proto se v této době staly jasnou volbou pro ženy řidičky. Zajímavostí je, že v USA roku 1900 bylo prodáno více elektromobilů než obyčejných spalováků.

 

,,Hubené" období pro elektromobily

Velký a rychlý nástup masové výroby ,,spalováků" vedlo k tomu, že veřejnost si mohla auto dovolit. Zatímco elektromobil se na tomto rozvoji téměř nepodílel. Plošné nepodporované výzkumy pro vývoj baterií byl velký problém a každý koukal na jejich omezený výkon. Od roku 1973 - 1979 kdy byla krize se testování elektromobilů pomalu a postupně vracelo. Na opravdový průlom v návratu k elektromobilitě, ať už osobní, anebo hromadné, však došlo až v okamžiku, kdy se k obávám o vzniklé závislosti na dovozu ropy přidali dopady ze znečištění výfukovými zplodinami v našem nebližším okolí.

 

Současná historie ,,Jak to bude dál?"

Jak je již zmiňováno na začátku, vše jde kupředu. Najednou pojem elektromobil není až tak neznámí pro širokou veřejnost. Máte možnost několika druhů a značek, které preferujete. Dojezdové vzdálenosti jsou mnohem větší, nabíjení mnohem rychlejší.

 

Růst nabíjecích stanic je taky dost pozitivní věc. A i když pořád není tak jednoduché nabíjet všude a kupní cena je dost vysoká myslím si, že pomalu, ale jistě se vše....jak to napsat.....vylepšuje.

 

A pokud vyjdou tvrzení  vizionářů, rok 2022 bude pro elektromobil ten zlomový.

1899_Jamais_Contente.jpg
sraz b.jpg

Elektromobily dostupné v České republice

V roce 2019 se o prodeje elektrických modelů na českém trhu se rozdělilo několik automobilek.

Hyundai, Kia, BMW, Audi, Jaguar, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Volkswagen či smart.

Celkově se prodalo 636 elektromobilů, což je 0,25procentní podíl na trhu.

V celkovém čísle prodaných elektromobilů není zahrnutá Tesla.

 

Prodeje za rok 2019:

Nissan       Hyundai       Tesla          Volkswagen     BMW        Audi         Jaguar        Mercedes        Renault        smart         Kia           Škoda auto

139 ks            138 ks        120 ks                 104ks           101 ks       47 ks          47 ks                11 ks                8 ks              9 ks           4 ks           28 ks

Pro zajímavost, v roce 2018 statistikám kraloval Volkswagen, který prodal 308 elektromobilů. Druhý byl Nissan a třetí skončilo BMW. Celkově se v roce 2018 prodalo 618 elektromobilů a 85 vozů Tesla.

sraz c.jpg

Rok 2020 byl v Česku ve znamení výrazného zvýšení počtu nových elektromobilů. Jen elektrických vozů Škoda se v roce 2020 prodá stejně jako všech elektromobilů dohromady v roce 2019.

V březnu loňského roku byly také prvním českým zákazníkům oficiálně zahájeny dodávky oblíbeného elektrického sedanu Tesla Model 3.Na trh vstoupil také dlouho očekávaný první elektromobil nové generace od Volkswagenu ID.3.

Z aut menší kategorie se slušným dojezdem pak Peugeot e-208 a Opel Corsa, v luxusní kategorii pak zahájila Audi dodávky levnější verze SUV e-tron 50 quattro a také verze e-tron sportback.

V případě plug-in hybridů lze očekávat ještě výraznější nárůst prodejů. Většina automobilek elektrifikuje postupně většinu svých modelů a na trh nyní vstoupila například také první hybridní Škoda, Superb iV.

 

Zatímco v roce 2019 se prodalo v Česku zhruba 10 tisíc hybridních aut, v roce 2020 to mohl být dvojnásobek. Naopak prodeje aut s benzinovým i dieselovým motorem v roce 2019 meziročně klesaly, ty naftové dokonce o 20 %. (Zdroj fdrive.cz).

konfrenence8.jpg